Sunday, December 4, 2011

Aku dan Dirimu - Part 1

Assalamualaikum...

Sebuah post yang penuh emosi. Haha.. Actually aku nak cerita pasal 'pandangan' aku terhadap life. Yeah, pandangan tentang kehidupan daripada mata seorang remaja lelaki berumur 15 tahun yang bakal mencecah 16 tahun pada tahun depan. Apsal aku tetiba buat post pasal ni? Macam la aku dah lama hidup, hoho... Bukan apa, nak mengisi masa lapang yang sayang terbazir macam tu je.

Dalam kehidupan aku sepanjang 15 tahun 9 bulan 17 hari bernafas atas muka bumi Allah ni, takde benda yang aku anggap paling penting dalam hidup aku kecuali laptop aku, henfon dan IC aku. Bagi aku, duit adalah satu benda yang paling penting sekarang. Takde duit pun tak boleh masuk tandas -.- Dan duit jugak merupakan satu benda yang susah nak cari. Seseorang tu perlu bersusah payah, kadang-kadang sampai tak tidur malam semata-mata nak dapat duit. Dengan duit, barulah dapat makan, dapat minum, dapat masuk tandas, dapat menghiburkan hati, dapat kahwin dan dapat macam-macam lagi. Senang cakap, takde duit tak boleh hidup.

Bukan senang nak dapat sesuatu benda tu. Semua yang kita nak kenalah berusaha sendiri, kan? Bagi diorang yang masih bawah tanggungan mak bapak, belajarlah berdikari. Kalau dah lepas exam takde benda nak buat, kerja cari duit. Rasa susah peritnya cari duit. Aku pun kalau bukan mak aku tak bagi aku kerja, aku dah join member-member aku kerja kat PWTC nun. Tapi aku tak kerja kat PWTC tu pun, aku still kerja jaga nenek aku. Yelah, walaupun bukan dikira kerja tapi tanggungjawab, at least ada income jaga orang tua tu ^^ Bukan berkira tapi dah nenek aku yang bagi upah sebab temankan dia. Orang kata rezeki jangan ditolak. Hoho... Sebelum ni pun, iPod yang aku beli tu aku kumpul duit. Pandai-pandai la korang manage duit korang. Aku still dapat makan kat asrama walaupun aku save lebih separuh dari duit belanja aku. Benda ni dah jadi habit aku dari form 2 sampai sekarang. Dapat duit belanja, save dalam 50%-75%. Cuti sekolah lepak dengan kawan tak payah mintak duit kat mak. Kan senang dan tak menyusahkan mak bapak korang? Mengidam sesuatu? Kumpul duit, then dah cukup beli. Walaupun mengambil masa yang lama tapi once kau dah dapat benda yang kau idamkan tu pakai duit kau sendiri, kau akan lebih menghargai benda tu dan rasa puas. Benda ni aku dah alami sendiri masa aku berhajat nak beli iPod Shuffle aku tuh tahun lepas. Results? Dah nak dekat setahun iPod tu dengan aku. Walaupun dah calar-balar, pastu manusia mana entah conteng suis on dia, tapi iPod ni lah first MP player aku yang paling lama dengan aku. Sebelum ni MP4 aku tahan 4 bulan je, The Kube aku 5-6 bulan je. Tapi iPod ni tahan sampai setahun sebab aku beli pakai duit sendiri dan aku lagi appreciate ni lebih. See? Beli pakai duit sendiri tanpa mengharap duit orang lain lagi best (Y)


Dan earphone Beats tu. Itupun memang aku puas sebab pakai duit aku and memang benda yang aku idam-idamkan. Macam aku kata tadi lah, benda yang kau idam-idamkan dan kau beli pakai duit kau sendiri, kau akan lebih hargai benda tu.


Tapi ada jugak sesetengah orang yang tak reti appreciate barang sendiri. Beli pakai duit diorang sendiri tapi macam taik je jaga barang tu. Haiyoo... Tak paham betul aku dengan manusia nih. Nama pun manusia, macam-macam lah kerenah dan ragamnya. Yang memerlukan duit sangat bertungkus-lumus cari duit, yang dah ada duit belambak membazir macam tu je duit depa. Bukan ke elok kalau kita sesama manusia nih tolong-menolong, yang senang tolong yang susah, yang susah jangan la sampai mencuri kalau desperate sangat nak duit. Bersepah kerja yang halal kat atas muka bumi Allah ni. Kalau semua tolong-menolong dan sedar tanggungjawab masing-masing atas satu sama lain, kan aman bumi ni takde perang. Tak gitu?

Semoga jumpa lagi dalam Part 2 pulak, Insya-Allah.

0 comments:

Related Posts with Thumbnails