Friday, January 6, 2012

Ada apa dengan Apple iPod Touch

Assalamualaikum...

Kalau korang dah baca post before nih, mesti korang tau en yang aku dah beli iPod Touch. Aku beli yang 8GB nye version dekat DotLife Wangsa Walk Sabtu lepas dengan harga RM699. Well atas request aku akan buat review ni. Abang Arib sila baca ye? :P


Untuk review ni takde pic unboxing, sebab benda yang ada dalam kotak iPod ni lebih kurang je dengan apa yang ada dekat dalam iPod Shuffle aku dulu. Dalam kotak iPod Touch ni korang akan dapat Apple earphones, 30-pin USB cable, 2 Apple stickers dan FingerTips. FingerTips ni adalah quick guide menggunakan iPod Touch ni. Kalau nak baca user guide iPod Touch boleh download kat website Apple sendiri.

Untuk iPod Touch ni aku amek yang 8GB nye model atas faktor harga. Harga untuk 8GB model adalah RM699 macam aku sebut kat atas dan bagi 16GB dan 32GB, RM1000+ . iPod Touch ni memakai iOS5 yang baru dan maknanya ia menyokong  iCloud! Yes, iCloud ada dekat iPod aku! iCloud adalah sistem pengkomputeran awan dimana kita boleh akses content dalam komputer kita tanpa wayar. Cool aite? x) Aku dah try iCloud ni dan memang superb! Cuma masalahnya aku tatau macam mana nak delete gambar yang aku dah simpan kat iCloud ni =.= Untuk processor iPod lak dia pakai Apple A4 processor iaitu processor yang sama pada iPad1 dan iPhone 4. Skrin pun pakai Retina Display which is display yang paling superb di dunia.

Untuk jailbreak pulak sudah semestinya boleh dibuat sebab iPod ni still pakai iOS5.0.1 . Aku dah jailbreak sendiri dah pakai RedSnow. Kamera just nice dengan resolusi VGA (0.3megapiksel) tapi kekuatan kamera dia terletak dekat video. Kamera iPod Touch ni mampu record 720p HD video! Kamera depan dan belakang sama, yakni VGA jugak. Interface kamera takde beze dengan iPad atau iPhone.


Next adalah Home Screen. Home Screen iPod ni memang takde beza dengan iPad n iPhone sebab pakai iOS yang sama gak en? Apps boleh dicompile dalam satu folder. Selain tu iOS5 jugak sekarang dah ada notifications alert, kamera button dekat Lock Screen dan lain-lain.








One thing pasal iOS, notifications dia tiru Android pulak kne tarik dari atas ke bawah. Dah takde idea lain ke? --' And ingat lagi Voice Control dekat iPhone 3GS ? Yes, function tu pun ada dekat iPod Touch ni. So walaupun takde SIRI, VC ni pun bolehlah.


Gaming? Oh yes dengan integrated Game Center iaitu online score board, korang boleh add kawan korang yang ada GC jugak kat iDevice diorang dan boleh compare score. Aku? Aku bukan orang yang suka main games sangat, so far baru layan 2 game je yakni Asphalt 6 dan Temple Run. Temple Run paling best (Y) hoho





Sumpah aku envy gila dengan Retina Display ni. Clear nak mamp! Ok selain itu macam biasa iOS didatangkan dengan Google Maps. Untuk FB dan Twitter boleh download di Apps Store for free.




*ikut iklan iP4S Maxis* Memandangkan ianya iPod Touch, anda boleh edit gambar sejurus selepas menangkap gambar. Korang boleh gak masukkan movie berformat MP4 ke dalam iPod Touch ni. Setakat ni untuk format .mkv tak support. Video .avi tak try lagi sebab takut makan memory. Lagu? macam iOS lain dengan cover flow dan boleh create Genius Mixes sendiri dengan VC.






Apps yang best? Suggestions? Aku suggest cuba kau try main Temple Run, komfem addicted. Apps 'wajib' ada bagi iOS adalah Instagram. Untuk aku biasa je Instagram ni sebab aku kena tunggu wifi baru boleh pakai Instagram nih -.- And lagi satu bagi korang yang tanak terlepas berita-berita penting misalnya tetiba sakit perut masa tengok berita or cerita yang best, sila download apps 1Malaysia TV. Free je dekat apps store (Y)


Sebarang pertanyaan sila tanya di Formspring aku melalui ruangan yang disediakan di side bar kanan blog nih. Kay sekian saja post aku kali ni, maybe last post aku before balik maktab ahad ni. Kbye :D

0 comments:

Related Posts with Thumbnails